فرهنگ ترافیک

فصل بارش باران و برف که فرا می رسد، توجه به سلامت و ایمنی خودرو بیشتر می شود. اگر در حین بارندگی یا ریزش برف، خودرو دچار نقص فنی شود، تعمیر آن کاری دشوار خواهد بود و رساندن آن به تعمیرگاه یا آوردن تعمیرکار برای خودرو در محل ایجاد نقص فنی، دشوارتر. همچنین رعایت اصول ایمنی و سلامت خودرو به دوری از وقوع حوادث و کاهش خسارات جانی و مالی کمک می کند. در این میان دانستن نکاتی برای استفاده بهینه از خودرو، نگهداری بهتر وسیله نقلیه و رفت و آمدی کم دردسری را برای ما رقم می زند. رعایت نکات مطروحه در ذیل برای استفاده بهینه از خودرو لازم است: بقیه در ادامه مطلب...

زکات علم در نشر آن است. امام علی(ع)

فرهنگ ترافیک

 


فرهنگ ترافیک   

نکته هایی برای استفاده بهینه از خودرو ..... 

 

 

فصل بارش باران و برف که فرا می رسد، توجه به سلامت و ایمنی خودرو بیشتر می شود. اگر در حین بارندگی یا ریزش برف، خودرو دچار نقص فنی شود، تعمیر آن کاری دشوار خواهد بود و رساندن آن به تعمیرگاه یا آوردن تعمیرکار برای خودرو در محل ایجاد نقص فنی، دشوارتر. همچنین رعایت اصول ایمنی و سلامت خودرو به دوری از وقوع حوادث و کاهش خسارات جانی و مالی کمک می کند. در این میان دانستن نکاتی برای استفاده بهینه از خودرو، نگهداری بهتر وسیله نقلیه و رفت و آمدی کم دردسری را برای ما رقم می زند. رعایت نکات مطروحه در ذیل برای استفاده بهینه از خودرو لازم است:

 

1) تنها در موارد ضروری از خودروی شخصی استفاده کنید.

 

2) از سفرهای درون شهری غیرضروری بپرهیزید و سعی کنید در صورت امکان کارهایتان را از طریق تلفن یا پست انجام دهید.

 

3) مسیرهای کوتاه را پیاده طی کرده و یا از دوچرخه استفاده کنید.

 

4) در سفرهای درون شهری که نیازی به استفاده از خودروی شخصی نیست، وسایل حمل و نقل عمومی جایگزین خوبی است.

 

5) در صورت توقف طولانی (بیش از دو دقیقه) پشت چراغ قرمز و راه بندان، موتور خودرو را خاموش کنید.

 

6) در جا کار کردن موتور خودرو و گاز دادن بی مورد به جز افزایش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست و فرسودگی قطعات موتور نتیجه دیگری ندارد.

 

7) برای گرم شدن موتور وسیله نقلیه نیازی به در جا کار کردن آن نیست و بهتر است پس از روشن کردن موتور به آرامی حرکت کنید.

 

8) سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی میزان مصرف سوخت را تا 50درصد افزایش می دهد و این به معنی هدر رفتن سوخت و افزایش آلودگی هوا است.

 

9) برای رسیدن به مقصد، مسیرهای کوتاه و کم ترافیک را انتخاب کرده و در هنگام رانندگی با سرعت مطمین و یکنواخت حرکت کنید.

 

10) از شتاب زیاد در شروع حرکت خودداری کنید زیرا در آغاز حرکت مصرف بنزین نسبت به دیگر مواقع بیشتر است.

 

11) حتی الامکان در هنگام حرکت به جای پایین کشیدن شیشه ها از دریچه تهویه خودرو استفاده کنید.

 

12) موتور خودروی خود را همواره تنظیم کنید این آسان ترین راه برای به حداقل رساندن مصرف سوخت موتور است. خودرویی که موتور آن خوب تنظیم شده باشد 9درصد کمتر بنزین مصرف خواهد کرد و این به معنای انتشار کمتر مواد آلاینده به میزان 9درصد است.

 

13) با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از ایجاد راه بندان و تصادفات احتمالی پیشگیری کنید.

 

14) خودروی خود را بدون دلیل روشن نگذارید، چرا که روشن کردن مجدد موتور از روشن نگه داشتن آن حتی برای مدت کوتاه بنزین کمتری مصرف می کند.

 

15) از حمل وسایل سنگین غیرضروری با اتومبیل خودداری کنید. به عبارت دیگر به ازای هر 45 کیلوگرم بار اضافی در خودرو معادل 1درصد مصرف سوخت بیشتر می شود.

 

16) در هنگام رفت و برگشت به محل کار خود از خودروها به طور اشتراکی استفاده کنید. اگر هر ماشین فقط یک مسافر بیشتر حمل کند مقدار زیادی بنزین در روز صرفه جویی و از آلوده شدن هوا توسط گاز CO2 وسایل آلاینده ها جلوگیری خواهد شد.

 

17) دقت کنید هرگونه کمبود و نقص یا استفاده از قطعات غیراستاندارد در اجزای موتور، منجر به افزایش مصرف سوخت می شود.

 

18) از ساسات فقط در هوای سرد استفاده کنید و پس از روشن شدن موتور آن را به حالت اولیه برگردانید.

 

19)در تمام طول سال از ترموستات استفاده کنید. نبودن ترموستات مانع از رسیدن بدنه موتور به درجه حرارت لازم می شود و این مسیله سوخت ناقص و افزایش مصرف بنزین را به دنبال دارد.

 

20) فیلترهای هوا و روغن را قبل از فرسوده شدن تعویض کرده و حتما از فیلترهای استاندارد استفاده کنید. همچنین فیلتر هوا را به منظور سهولت تنفس موتور سوراخ نکنید.

 

21) از لاستیک های استاندارد با توجه به نوع وسیله نقلیه خود استفاده کرده و میزان باد آنها را جهت جلوگیری از افزایش مصرف سوخت و ساییدگی همواره تنظیم کنید.

 

● طرز نگهداری باطری خودرو

 فرهنگ ترافیک

آب باطری را همیشه باید از دو جهت کمیت و کیفیت تحت کنترل قرار داد. کمیت آب باطری یا مقدار آن در داخل باطری برای طول عمر و کارکرد باطری دارای اهمیت است، پس باید دقت کرد که سطح آب باطری هیچگاه از قسمت بالای صفحات کمتر نباشد. چون صفحات داخل باطری در محلول شیمیایی غوطه رو هستند لذا به محض اینکه در معرض هوای آزاد قرار گرفتند با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و به تدریج فاسد خواهند شد. لازم است که با مشاهده و کنترل سطح آب باطری به صورت هر چند روز یک بار، نسبت به اضافه کردن آب مقطر در صورت لزوم اقدام شود. کیفیت آب داخل باطری از کمیت آن مهم تر بوده و باید به طور متناوب نسبت به غلظت محلول باطری را کنترل کرده که البته چون این کار به دستگاه اسیدسنج احتیاج دارد. لذا لازم است که هر چند وقت یکبار با مراجعه به باطری سازها غلظت آب و اسید داخل باطری کنترل شود.

 

از اول آذر ماه تردد خودروهای بدون تجهیزات زمستانی در سطح جاده ها و محورهای مواصلاتی بین شهری، ممنوع شده است . استفاده از خودرو در فصول سرد تابع قواعد خاص است وتجهیزات مناسب خود را می طلبد. در دومین شماره از مجموعه فرهنگ ترافیک ، وسایل موردنیاز خودروها درفصول سرد را یادآوری می کنیم. پلیس راه اعلام کرده است که از اول آذرماه خودروهای فاقد تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ را متوقف کرده، جریمه می کند و باز می گرداند. آماده کردن خودرو برای زمستان برای رانندگی بدون دغدغه در فصل زمستان، اواسط پاییز، فرصت مناسبی برای تجهیز کردن خودرو و رفع معایب و نواقص آن است. در فصل زمستان تعداد تصادفات و موارد نقص فنی خودروها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. برای اجتناب از افزایش این آمارها، صاحبان خودروها باید از اواسط پاییز ضمن بازدید از قسمت های مختلف وسیله هایشان، آن را به تجهیزات زمستانی مجهز می کنند. لذا بازدید از سیستم های احتراق، خنک کننده، سوخت رسانی، روشنایی، ترمزها، باطری و اگزوز، لاستیک ها، برف پاکن، شیشه شور و زنجیر چرخ توصیه می شود.

 

همچنین باید از روغن موتور مناسب فصل سرما و ضدیخ استفاده شود. تعویض تایرها و تنظیم آباد فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو هنگام برف و باران در رانندگی تاثیر می گذارد، بنابراین میزان باد لاستیک های خودرو بسیار اهمیت دارد زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد، بیشترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه هر چرخ به ازای 10% باد ناکافی، 10% از عمرش را از دست می دهد. بررسی باد چرخ نباید فقط یک بار در زمستان انجام شود بلکه در ماههای سرد سال باید دو بار در ماه، فشار زیاد چرخ ها کنترل شده و از چرخ زاپاس هم نباید غافل شد. چرخ های میخ دار چسبندگی با سطح جاده های برفی و یخ زده را 40% نسبت به تایرهای متعارف بهبود می بخشد، اما آنها در جاده های خشک از چسبندگی می کاهند زیرا میخ ها مانع از چسبندگی لاستیک به سطح جاده می شوند. همچنین عمق شیار لاستیک ها همواره برای کنترل خودرو اهمیت حیاتی دارد، مخصوصا در برف یا باران شدید، زندگی سرنشینان به آن گره می خورد. عمق این شیار باید حداقل 3 میلیمتر باشد در غیر این صورت بایستی تعویض شوند. استفاده از ضدیخ و ضدجوش تا 50 سال پیش، از آب به عنوان سیال خنک کننده در سیستم های خنک کننده خودروها، با موفقیت استفاده می شد. اما آب در عین حال که از لحاظ خواص انتقال حرارت، بسیار خوب است، از برخی نظرات، دارای نقایص بسیار بارزی است. به ویژه در سیستم های خنک کننده موتورهای جدید که در شرایط سخت تری باید کار کنند. لذا سازندگان خودرو، مخلوطی از آب و ضدیخ به نسبت 50-50 را توصیه می کنند. علت این توصیه، این است که آب به تنهایی، نقطه جوش نسبتا پایینی دارد، یعنی در دمای بالای کارکرد موتور، به جوش می آید و البته نقطه انجماد بالایی هم دارد، یعنی در سرما نیز زود یخ می بندد و از همه مهم تر باعث پوسیدگی، زنگ زدگی قطعات رادیاتور و بدنه موتور می شود.

 

ضد یخ های مرغوب، حاوی اتیلن گلیکول و مواد افزودنی ضد زنگ و ضدخوردگی هستند. وقتی مخلوطی از آب و ضدیخ، در سیستم خنک کننده مصرف می شود، نقطه جوش سیال، بالاتر از آب خالص خواهد بود و نقطه انجماد سیال کاهش می یابد و قطعات سیستم خنک کننده از زنگ زدن و پوسیدگی محافظت می شود عدم تولید کف، عدم ایجاد چروک در آب بندها و لوله های لاستیک و پلاستیکی، نداشتن مواد مضر برای محیط زیست و داشتن یک رنگ معین، جهت شناسایی نشت ضدیخ و برخی خواص دیگر از مشخصات ضروری یک ضدیخ مرغوب است. با توجه به نکات فوق است که سازندگان خودرو، توصیه می کنند که از مخلوط 50درصد ضدیخ مرغوب در آب، در سرتاسر سال (نه فقط در زمستانها) استفاده شود. آب مصرفی نیز باید خواص معینی داشته باشد و به ویژه سختی آن بالا نباشد.

 

● مهیا کردن خودرو برای سفرهای زمستانی

 

اشاره رانندگی دربرف و یخ و هوای سرد، سخت تر از فصول گرم سال است. بنابر این همه افرادی که می خواهند در فصول سرد رانندگی کنند باید نکاتی را بدانند و انجام برخی کارها را بلد باشند. درنوشتار پیش از رو نکاتی پیرامون بازدیدهای قبل از سفر در فصول سرد، لوازم زمستانی، نحوه بستن زنجیر چرخ در شرایط معمولی و سخت و گرم کردن خودروها آمده است که می تواند برای همه رانندگان به ویژه آنها که تازه به جرگه رانندگان پیوسته اند مفید باشد. توصیه می شود قبل از عزیمت به سفر مخصوصاً در فصل زمستان، از خودروهای خود به شرح زیر بازدید و نسبت به رفع معایب آن اقدام نمایید. بازدیدهای قبل از سفر زمستانی

 

1) سطح آب رادیاتور، مخزن شیشه شور، الکترولیت باتری را بازدید و در صورت لزوم اضافه کنید.

 

2) چگونگی کار کردن ترمز و ترمز دستی را کنترل کرده و در صورت نیاز رفع عیب یا رگلاژ کنید.

 

3) تایرها را از نظر فرسودگی، لاستیک سایی، فشار باد و صدمات احتمالی بررسی کنید.

 

4) فرمان را از نظر روان و دقیق بودن (نداشتن خلاصی) و اتصالات آن را از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی مورد بررسی قرار دهید. در صورت نامیزان بودن فرمان باید کل سیستم فرمان توسط یک متخصص بازدید و رفع عیب شود.

 

5) تمام چراغ ها را اعم از چراغ های ترمز، دنده عقب، دینام، چراغ های کوچک عقب و جلو، نور بالا و پایین و راهنما را از نظر سالم بودن کنترل کنید.

 

6) لنت های ترمز جلو و عقب را بازدید کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

 

7) لوله های روغن ترمز، سیلندرهای ترمز و اتصالات سیستم ترمز را از نظر خراشیدگی یا ترک، پوسیدگی، نشتی و هرگونه صدمه دیدگی بررسی کرده و در صورت لزوم قطعه معیوب را تعویض کنید.

 

8) تسمه پروانه را از نظر رگلاژ و سالم بودن و شیلنگ های آب را از نظر پوسیدگی، نشتی و خشک شدن مورد بررسی قراردهید و در صورت نیاز قطعه معیوب را تعویض نمایید.

 

9) سیستم سوخت رسانی را کنترل و تمیز کنید. (هواکش، توری پمپ بنزین، لوله های بنزین را از باک به پمپ بنزین و از پمپ بنزین به کاربراتور)

 

10) سیستم جرقه را بازدید، تمیز و در صورت نیاز تنظیم و یا قطعه معیوب را تعویض کنید. (شمع ها، پلاتین، وایرها، درب دلکو، چکش برق و کویل)

 

11) قفل درب ها، کمربند ایمنی، بوق، برف پاک کن، کیلومتر شمار، دور سنج موتور، درجه بنزین، آب و جک را از نظر سالم بودن کنترل کنید و در صورت معیوب بودن هر یک، رفع عیب نمایید. لوازم شخصی خودرویی که در زمستان ساکن می ماند به دلیل نفوذ سرما از راه بدنه و منفذهای ریز، دارای اتاق سرد و ناراحت کننده ای است. به همین دلیل اتومبیلی که در زمستان به نقص فنی دچار می شود می تواند از جهات فراوانی موجب آزار سرنشینان شود از این رو همراه داشتن لباس های گرم و پتو از ضروریات می باشد و درصدر آنها کلاه زمستانی و دستکش قرارگرفته است. برای یک راننده خوب کفش های زمستانی و راحت می تواند کمک شایانی به کنترل بموقع اتومبیل و در صورت لزوم راهپیمایی برای کمک گرفتن از دیگران درخارج از شهر نماید. به هرحال همراه داشتن لباس گرم برای سرنشینان بسیار ضروری بوده و فراموش نکنید اگر به هر صورت گرفتار سرمای زیاد در زمستان شده در مناطق سرد زمستانی مجبور به توقف شدید سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان بدون تجهیزات لازم در سرما نخوابید که نتیجه آن مرگ خواهد بود. داشتن حداقل چهار پتو در اتومبیل، خرما و کشمش درمسافرت های زمستانی ضروری است. نحوه بستن زنجیر چرخ درشرایط عادی لزوم وجود زنجیر چرخ درخودروها را درشماره قبل فرهنگ ترافیک توضیح دادیم.

 

اینک نحوه استفاده از آنان را شرح می دهیم. وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل کرده، پیچ خوردگی های آن را باز می کنیم. سپس آن را روی تایر قرار می دهیم به طوری که سرقلاب های زنجیرهای عرضی به طرف خارج تایر بوده و چفت ها به سمت عقب لاستیک بیفتد. سپس اولین زنجیر عرضی را به زیر قسمت جلو تایر قرارداده، خودرو را به طرف جلو حرکت می دهیم تا موقعی که از طرف عقب سرچفت و بست ها به ارتفاع توپی چرخ برسد. بعداً زنجیرهای عرضی را روی تایر مرتب کرده، دو سر انتهای رشته زنجیرهای طولی را بلند نموده و نزدیک چفت می آوریم و دقت می کنیم که کدام یک از حلقه ها باید چفت قلاب شود. پس از آن اول رشته خارجی را انداخته و بعد داخلی را محکم می بندیم و پـس از محکم کردن رشته داخلی زنجیر خارجی را دوباره می کشیم و به حلقه مناسب محکم می کنیم. توجه شود که بعد از بستن زنجیر به هیچ وجه نباید حلقه های اضافی لاستیک بماند و باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند. بستن زنجیر چرخ در برف و گل بستن زنجیر چرخ در گل و برف و شن تابع قواعدی است به شرح زیر:

 

1) وقتی که خودرو بکسواد کرد از گاز دادن بی مورد و چرخاندن سریع چرخها خودداری کنید زیرا این عمل علاوه بر اینکه ثمر نخواهد داد خودرو را عمیق تر و کامل تر در گل و برف یا شن فرو خواهد برد.

 

2) زنجیر را روی چرخ بیندازید بطرفی که قلاب های زنجیرهای عرضی به طرف خارج لاستیک بوده و اولین رشته عرضی نزدیک خط برف یا گل قرار گیرد.

 

3) حال همین سر زنجیر را یعنی همان رشته زنجیر عرضی که نزدیک خط برف و گل می باشد وبا یک رشته محکم از سیم، طناب و یا زنجیر از حفره های کاسه چرخ محکم به لاستیک ببندید. بعداً زنجیرهای افقی را روی تایر مرتب کرده و زنجیر را به سمت عقب بکشید تا شلی آن گرفته شده، روی تایر مرتب شود.

 

4) پس از قراردادن زنجیر روی هر دو تایر متحرک، طبق دستور بالا موتور را روشن کرده چرخ ها را خیلی آهسته بچرخانید تا زنجیر دور تایر کشیده شود. وقتی که زنجیر کاملا دور لاستیک ها افتاد چفت و بست ها را بیاندازید پس از محکم کردن آنها حرکت نمایید و به محض اینکه خودرو از گل و برف و شن خارج شد و به زمین سفت رسید آن سیم و طناب یا زنجیر اضافی را که به کاسه چرخ بسته بودید باز کنید و زنجیر را از نو بازدید نمایید. گرم کردن خودرو در زمستان گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو به صورت درجا یکی از باورهای نادرست و اشتباه اکثر رانندگان و حتی مکانیک های با تجربه در کشور است که متاسفانه سبب فرسایش شدید موتور و خرابی زودرس آن می شود. درجا کار کردن موتور برای خودرویی که دست کم چهار ساعت خاموش بوده 90 درصد فرسودگی مکانیکی را به بار می آورد. وقتی موتور خودرو در جا کار می کند تولید نوعی کربن می نماید و کربن حاصله قطعات موتور را به سرعت فرسوده می کند. همچنین به دلیل جریان نیافتن روغن، قطعات داخل موتور بر اثر تماس با هم شروع به سایش می کنند. موتور خودرویی که درجا کار می کند 50 درصد بیشتر وقت می برد تا گرم شود و چون دیرتر گرم می شود صدمه می بیند. موتوری که به جای 5 دقیقه در 10 دقیقه گرم شود دو برابر مقدار معمول گازهای سمی تولید می کند و موتوری که به جای گرم شدن در حرکت آرام به جای 5 دقیقه 10 دقیقه در جا کار کند عمرش تا 30 درصد کوتاهتر می شود. در دفترچه های راهنمای روش های استفاده صحیح از خودروی شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا، جدا تذکر داده شده است که خودرو را فوراً پس از روشن کردن موتور به حرکت در آورید. بنابر این توصیه می شود پس از روشن کردن موتور به آرامی حرکت کرده و چند کیلومتر اول را به آهستگی و با دنده سنگین برانید. با این کار موتور خودرو سریعتر گرم شده و استهلاک کمتری خواهد داشت. چنانچه خودرو پس از طی مسافتی قابل توجه هنوز سرد است و دستگاه بخاری به اندازه کافی داخل خودرو را گرم نمی کند، باید نگاهی به برودت هوا انداخت و در صورتی که گرم نشدن موتور به علت سردی هوا می باشد باید با انجام یک کار ابتکاری مشکل را حل نمود. در زمستان وقتی درجه حرارت پایین است موتور خودرو خیلی سرد می شود. درجه حرارت دلخواه موتور برای کار منظم آن در حدود 80 سانتیگراد می باشد در این موقع شما باید سعی کنید که از سرد شدن بیشتر از حد رادیاتور جلوگیری کنید.

 

برای این کار یک پرده روی جلو پنجره رادیاتور بکشید که برای این منظور تهیه شده است و شما باید قبلاً آن را تهیه نمایید. وقتی درجه هوا به زیر 10 درجه می رسد برای خودروهایی که با هوا خنک می شوند چنین پرده هایی لازم است. برای این کار می توانید از روزنامه یا یک تکه مقوا نیز استفاده کنید مواظب باشید آنچه را که باید بپوشانید قسمت پایین رادیاتور است. برای جلو پنجره های پیشرفته که معمولاً از جنس پلاستیک است شما می توانید یک نوار چسب عریض به کار ببرید این شیوه هم موثر بوده و نصب آن نیز خیلی ساده است و خطر صدمه زدن به جلو پنجره ها را نیز ندارد. مقابله با یخ زدن شیشه و قفل ها این عارضه متداول در فصل زمستان است. غالباً شیشه جلوی خودرو پوشیده از یک قشر یخ می شود که آن را باید تراشید ولی نه با هر شییی که در دسترس باشد. برای این کار لازم است موتور را روشن کنید تا یک منبع حرارتی داشته باشد ولی بلافاصله پس از روشن کردن، دریچه بخاری را باز نکنید و در این فرصت قشر نازک یخ روی شیشه را با یک برفک تراش پلاستیکی که دارای دنده های ریز می باشد بتراشید ولی به منظور جلوگیری از خراش برداشتن شیشه زیاد به آن فشار نیاورید. تیغه های برف پاک کن را برای آزاد ساختن آن از حالت چسبندگی به شیشه نکشید زیرا ممکن است لاستیک تیغه ها پاره شود. برفک تراش معمولاً مجهز به یک زبانه لاستیکی برای پاک کردن شیشه ها است که از این زبانه برای ادامه تراش برفک شیشه استفاده می شود. پـس از آن، دریچه بخاری را باز کنید. در این فرصت موتور هم به یک حرارت معین رسیده است. برای جلوگیری از این عارضه شما می توانید هنگام شب یک روزنامه زیر برف پاکن ها بگذارید ولی این احتمال وجود دارد که صبح وقتی به سراغ ماشین می روید ببینید که روزنامه به شیشه چسبیده است. بنابر این بهتر است به جای روزنامه از نایلون استفاده کنید. یخ زدن قفل در صبحهای سرد زمستانی باعث ناراحتی راننده می شود ولی با یک اسپری گرافیت که با مارک های مختلف در بازار عرضه می شود می توان این اشکال را برطرف نمود. هرگز از روغن برای قفل یخ زده استفاده نکنید. مگر آنکه از نقطه انجماد آن اطلاع داشته باشید، استفاده از فندک یا کبریت می تواند قفل را از حالت یخ زدگی خارج نماید، ولی گرم کردن قفل یعنی تغییر ناگهانی حرارت برای بسیاری از اجسام از جمله رنگ خودرو و قطعات پلاستیکی آن مخرب می باشد. هرگز آب جوش روی درب نریزید زیرا ممکن است ظاهراً مشکل را حل کند اما دقایقی بعد خیلی محکم تر یخ خواهد زد. آخرین چاره می تواند نفس کشیدن در فاصله یک تا دو سانتی متری قفل باشد که اگر چه مدت بیشتری طول می کشد ولی به عنوان آخرین راه حل می تواند موثر باشد.

 

● جلوگیری از آتش سوزی خودرو

 

برای آنکه بتوان از حریق جلوگیری کرد یا احتمال آن را به شدت کاهش داد، رعایت موارد زیر در خودرو توصیه می شود:

 

1) سیستم برق رسانی وسیله نقلیه را همیشه کنترل کرده و هرگونه پوسیدگی یا آسیب دیدگی عایق آنرا برطرف کنید.

 

2) وایر شمع ها و سیستم ارتباطی کویل با دلکو باید همیشه سالم باشد. در صورت شکنندگی آنها را تعویض کنید.

 

3) نشت باک بنزین بزرگترین عامل در ایجاد آتش سوزی است، در این صورت از راندن وسیله نقلیه خودداری کنید و آنرا در محل مطمین پارک کرده و نسبت به رفع عیب اقدام نمایید.

 

4) در هنگام سوخت گیری حتماً وسیله نقلیه را خاموش کنید.

 

5) در هنگام سوخت گیری قبل از پر و سرریز شدن مخزن، جریان سوخت را قطع کنید.

 

6) از قرار دادن پارچه در کنار موتور و زیرکاپوت جداً خودداری کنید.

 

7) از حمل بنزین اضافی داخل ظرفهای پلاستیکی در صندوق عقب خودرو پرهیز کنید، هوای گرم و تکانهای در حال حرکت باعث ایجاد گاز قابل اشتعال و خطرناک بنزین می شود.

 

8) از قرار دادن کپسول گاز مایع در داخل صندوق عقب خودداری کنید.

 

9) در هنگام کشیدن بنزین از مخزن سوخت، از استعمال دخانیات اکیداً خودداری کنید.

 

10) همیشه یک کپسول آتش نشانی با حجم مناسب نسبت به خودرو، همراه داشته باشید.

 

11) در هنگام مشاهده جرقه در سیستم برق اتومبیل، یا استشمام بوی سوختگی بدون اضطراب و دستپاچگی خودرو را به منتهی الیه سمت راست راه هدایت کرده و بعد ازخاموش کردن موتور نسبت به رفع نقص فنی یا در صورت آتش سوزی نسبت به اطفای آن با کپسول اقدام کنید.

 

12) از خودروهایی که از مخزن سوخت آنها بنزین ریزش دارد فاصله گرفته و به وسیله علامت راننده خودروی مذکور را مطلع نمایید.

 

● نکاتی درباره رانندگی در آزادراه

 

1) اطمینان از سلامت وسیله نقلیه (لاستیک ها، چراغ های راهنما، ترمز و...) حاصل شود.

 

2) خود و دیگر سرنشین صندلی جلو را به استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را به ضرورت استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی آموزش دهید.

 

3) پس از قرار گرفتن در خط عبور آزادراه با توجه به سرعت های مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (کندرو و تندرو) در خط تعیین شده حرکت نمایید.

 

4) در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل از چراغ راهنما و آینه استفاده نمایید.

 

5) از بیرون نبودن اعضاء بدن سرنشینان اتومبیل در هنگام حرکت اطمینان حاصل کنید و حواستان متمرکز رانندگی باشد.

 

6) سعی کنید در هنگام رانندگی با سرنشینان اتومبیل و تلفن همراه صحبت نکنید.

 

7) در هنگام نزدیک شدن به محل اخذ عوارض ضمن کاهش سرعت با توجه به آینه وسیله نقلیه و بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی در مسیری که قبلاً پیش بینی کرده اید قرار گیرید.

 

8) در پشت فرمان اتومبیل نگهبان جان خود و همسفران باشید و با سرعت مناسب و اعصاب آرام رانندگی کنید.

 

9) جاده همیشه تسلیم راننده با احتیاط است. راه باز وسوسه انگیز است، با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.

 

10) هنگام سفر، کنار آزادراه توقف نکنید. با کمی حوصله به نزدیک ترین پارکینگ می رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف خودرو را به شانه خاکی راه هدایت نمایید.

 

11) از پاک کردن شیشه ها و چراغ های اتومبیل خود غفلت نکنید.

 

● بخش هفتم رانندگی در باران

 

رانندگی در باران برای تعدادی از رانندگان لذت بخش است اما توجه داشته باشید که رانندگی در این شرایط می تواند بسیار خطرناک و حادثه آفرین باشد، در شروع بارندگی سطح جاده ها از یک قشرچربی حاصل از دود اگزوز و خاک و روغن پوشیده شده است، بنابراین تا موقعی که خوب شسته نشده و آب جاری نشود خطر سرخوردن و تصادف ناگهان وجود دارد. بنابر این دراین موقع با احتیاط بیشتر رانندگی کنید، به خاطر داشته باشید آب باران که بین لاستیک و جاده قرار می گیرد اصطکاک و سطح چسبندگی را کاهش می دهد و سرعت شما هر چقدر بیشتر باشد چسبندگی اتومبیل شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 

ـ شهروندان محترم!

 

با سرزنش متخلفان از مقررات رانندگی، پلیس را در جهت اجرای طرح انضباط اجتماعی یاری دهید. آیامی دانید بالاترین میزان تصادفات منجر به فوت، مربوط به عابرین پیاده است. بنابراین بهتر است با عبور از محل های مجاز، این حوادث را کاهش دهیم چرا که پایین بودن حوادث مربوط به ترافیک، یکی از شاخصه های ایمن بودن جامعه است.

 

آیا می دانید، کسانی که رانندگی پرخطر انجام می دهند به عنوان مجرم به مراجع قضایی معرفی می شوند؟ اجازه ندهید، متخلفان رانندگی به حقوق اجتماعی شما تجاوز کنند. آنان را به مجریان قانون معرفی کنید.

 

ـ رانندگان عزیز!

 

توقف در 15 متری حریم تقاطع ها و میادین ممنوع است، لطفاً در محدوده ذکر شده توقف نکنید. در صورت توقف دوبله و ایجاد سد معبر در معابر عمومی وسیله نقلیه شما به پارکینگ منتقل می شود. ضمناً وسیله نقلیه شما می تواند خطرناک باشد پس برای جلوگیری از وارد کردن صدمه به دیگران، با احتیاط رانندگی کنید. ما دوست داریم شما سالم به منزل برگردید پس با سرعت مطمین برانید و در هنگام خستگی هم رانندگی نکنید چون غلبه بر خواب خیلی وقت ها ممکن نیست. ساعتی استراحت، مانع وقوع بسیاری از حوادث است. استفاده از کمربند ایمنی را هم فراموش نکنید چرا که ضامن سلامتی شما در هنگام بروز حوادث می تواند باشد.

 

ـ اولیاء محترم!

 

اگر می خواهید کودکانتان در سلامت زندگی کنند رفتارهای مناسب مربوط به ترافیک، را به آنان بیاموزید. به عبارت دیگر عادت های مفید عبور و مرور را به کودکان خود آموزش دهید و هنگام رانندگی هم الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید. برای الگو بودن، در هنگام رانندگی، خونسردی خود را حفظ کنید وبدانید که یک لحظه غفلت، می تواند یک عمر پشیمانی به همراه بیاورد. بارها دیده ایم و خبرهایش را هم دریافت کرده ایم که نتیجه عجله و شتاب در رانندگی، استقبال از صدمات جانی و مالی است.

 

موتورسیکلت سواران عزیز!

 

آیا می دانید هنگام بروز تصادفات، اکثر موتورسواران و ترک نشینان از ناحیه سرآسیب می بینند؟ با استفاده از کلاه ایمنی، سلامتی خود را تضمین کنید.

 

ـ رانندگان و موتورسواران عزیز!

 

حرکت بین خطوط به نظم زیبایی و ایمنی شهر منجر می شود.

 

شهروندان و اولیای محترم! رانندگان و موتورسواران عزیز!

 

شهر ایمن نیاز به شهروند قانونمند دارد. بیایید با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی شهرمان را ایمن کنیم و باور داشته باشیم، روز خوب روز بدون حادثه است.

 

آرزومندیم با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی سالم به خانه برگردید.

 

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

 

 

راهنمایی و رانندگی

روزنامه کیهان www kayhannews ir