در کلاسهای 40، 50 و 60 نفر و بیشتر معلم ناچار به استفاده از روش سخنرانی می‎باشد و مجبور است با روش سخنرانی یا لکچر درس را در کلاس پیش ببرد. ممکن است معلم بتواند از روشهای فعال آموزش در چنین کلاسهایی استفاده کند اما اکثر معلمان روش سخنرانی را برای پیش برد کلاس ترجیح می‎دهند. یکی از مزایای روش سخنرانی در تمام مقاطع تحصیلی،کم هزینه بودن این روش آموزش است، البته طبیعی است که در این روش در مقاطع تحصیلی پایین‎تر ترجیح داشته باشد اما در مقاطع تحصیلی بالاتر قابل تحمل‎تر می‎باشد .بقیه رادرادامه مطلب بخوانید...

زکات علم درنشرآن است.امام علی(ع)

mo


چرامعلمان روش سخنرانی را برای تدریس انتخاب می کنند؟

معلمان در بهترین شرایط بین 4 تا 6 سال می‎توانند به مسائل حرفه‎ای علمی آشنا شوند یا روشهای تدریش و فنون معلمی را بیامورند اما باید توجه داشت که این افراد 12 تا 18 سال از معلمان خود الگو گرفته‎اند و سعی می‎‏کنند مانند معلمان خود تدریس کنند، به همین خاطر روش‎های نوین تدریس ، تحول لازم را پیدا نکرده است .


از دیگر دلایل ترجیح روش سخنرانی به روش‎های فعال، تشویق اولیای مدارس می‎باشد. در این روش نظم بیشتری ارائه می‎گرد،‌ کلاس‎ها بی‎سر و صداتر و مدرسه آرامتر می‎باشد.
مواقعی پیش می‎آید که چاره‎ای جز استفاده از روش سخنرانی نیست. امکانات در حدی نیست که ما را یاری دهد و امکان استفاده ار روشهای دیگر وجود ندارد.
در کلاسهای 40، 50 و 60 نفر و بیشتر معلم ناچار به استفاده از روش سخنرانی می‎باشد و مجبور است با روش سخنرانی درس را در کلاس پیش ببرد. ممکن است معلم بتواند از روشهای فعال آموزش در چنین کلاسهایی استفاده کند اما اکثر معلمان روش سخنرانی را برای پیش برد کلاس ترجیح می‎دهند.
یکی از مزایای روش سخنرانی در تمام مقاطع تحصیلی،کم هزینه بودن این روش آموزش است، البته طبیعی است که در این روش در مقاطع تحصیلی پایین‎تر ترجیح داشته باشد اما در مقاطع تحصیلی بالاتر قابل تحمل‎تر می‎باشد .
یکی از سؤالهای مهم در آموزش دروس به روش سخنرانی این است که آیا می‎توان این روش غیرفعال را به روش فعال تبدیل کرد؟
اگر معلم بتواند روش سخنرانی را به روش پرسش و پاسخ تبدیل کند تا حدودی از مشکلات روش غیر فعال سخنرانی می کاهد
نکته:
اگر معلم تسلط کافی بر موضوعات درسی نداشته باشد قادر به طرح پرسش و پاسخ هدایت دانش‎آموزان در پاسخ‎های دریافتی نخواهد بود.
از دیگر موارد استفاده از این روش انتقال نقش سخنران به مخاطبین می‎باشد در این صورت برای یکی از دانش‎آموزان داوطلب شده نقش سخنران را آموزش داده و به او یاد می‎دهیم که چگونه سخنرانی نماید. با این عمل تا حدودی این روش غیرفعال را به سوی فعال شدن سوق داده‎ایم .
آیا روش سخنرانی مانند دیگر روشهای تدریس ار مقررات خاصی پیروی می‎کند؟
در این روش قوانین پیچیده‎ای وجود ندارد بطوریکه کافی است که سکوت در فضای آموزشی حاکم باشد،‌ مزاحمتی برای سخنان ایجاد نشود،‌ زبان گویا و گوش شنوایی وجود داشته باشد تا روش سخنرانی بکار گرفته شود.
البته به دو روش می‎توان مقرراتی را وضع نمود :
الف) روش سخنرانی سنتی که در این روش هیچ پرسش و پاسخی در خلال سخنرانی انجام نخواهد شد.
ب) همزمان کردن پرسش و پاسخ و سخنرانی .
آیا طرح سؤال از سوی مستعمین منجر به انتهای سخنرانی می‎شود؟
اگر سؤالی از سوی شنونده مطرح شود در همان لحظه باید به آن پاسخ داده شود و جواب دادن در آخر کلاس امری غیرممکن بنظر می‎رسد.
 

بحث مهاجرت

مهاجرت انواع مختلفی دارد: مهاجرت داخلی ، خارجی .
مهاجرت داخلی:
منظور از مهاجرت داخلی جابه‎جایی درمحدود جغرافیایی مرزهای یک کشور است.
مهاجرت خارجی:
منظور از مهاجرت خارجی عبور از مرزهای سیاسی بین دو کشور است.
از انواع دیگر مهاجرت می‎توان به مهاجرتهای خود خواسته و ناخواسته اشاره کرد.
مهاجرتهای خود خواسته :
مهاجرتهایی هستند که به میل مهاجر بود و حرکت آن از مبدأ به مقصد به منظور کسب و کار و .... می‎باشد .
مهاجرتهای ناخواسته :
مهاجرتی بوده که بدون رضایت مهاجر انجام می‎شود. مثلاً در زمان جنگ افراد ساکن در منطقه جنگی به منطقه امن‎تری مهاجرت می‎کنند.
از انواع مهاجرت می‎توان به مهاجرتهای دائمی، غیردائمی ، فصلی و روزانه اشاره کرد که توضیح مختصری در مورد آنها ارائه می‎دهیم .
مهاجرت دائمی :
این مهاجرت به گونه‎ای است، مهاجر دیگر به مبدأ خودش باز نخواهد گشت.
مهاجرت غیردائمی :
مهاجر پس از مدتی به محل اصلی و اولیه خود باز می‎گردد.
مهاجرت فصلی :
مانند مهاجرت عشایر می‎باشد که در فصول مختلف از محلی به محل دیگر مهاجرت می‎کنند.
مهاجرت روزانه :
این نوع مهاجرت بین شهرهای بزرگ، حاشیه شهرها و قسمت مرکزی شهرها انجام می‏شود و مهاجر با آمدن شب به محل زندگی خود باز می‎گردد.
از دیگر گونه‎های مهاجرت،‌ مهاجرتهای عمودی و افقی است. در کشور عربستان قبایل چادرنشین در سطح شبه جزیره به منظور تأمین آب جابه‎جا می‏شوند. در کشور ما  مهاجرت عشایر عمودی است یعنی مهاجرت از دامنه به سمت قله و بالعکس ( ییلاق و قشلاق) می‏باشد، گاهی وقتها در مسئله مهاجرت، ما روستائیان به شهرها را داریم . مهاجران به منظور دستیابی به شغل جدید و امکانات رفاهی بیشتر به شهرها مهاجرت می‎کنند و کشاورزی را ترک می‎نمایند.
در روش سخنرانی اگر کسی سؤالی مطرح نماید، سخنران باید برای از دست ندادن رشته کلام و دچار لکنت زبان نشدن،‌ جواب سؤال را به آخر سخنرانی موکول نمایند.

aq

منبع:http://www2.irib.ir/Amouzesh/d/page_sh.asp?key=3&ov=81