آشنایی با روش های فعال در آموزش جغرافیا

موضوع بحث در رابطه با روش کار گروهی در آموزش جغرافیا می‎باشد که ما در اینجا سعی می‎کنیم در مورد مشخصات این روش توضیحاتی را ارئه کنیم .
برخی اوقات دانش ‎آموزان به صورتهای تک نفره یا گروهی در فعالیت‎های آموزش جغرافیا شرکت می‎کنند که هر کدام از آنها ویژگیهای خاص خود را دارا می‎باشد. نام شیوه تدریس Team Learning می‎باشد که شیوه‎ای فعال در آموزش جغرافیا بوده و شامل مراحل تدریس، آموزش و آموختن می‎باشد.

 زکات علم درنشرآن است. امام علی(ع)


آشنایی با روش های فعال در آموزش جغرافیا

موضوع بحث در رابطه با روش کار گروهی در آموزش جغرافیا می‎باشد که ما در اینجا سعی می‎کنیم در مورد مشخصات این روش توضیحاتی را ارئه کنیم .
برخی اوقات دانش ‎آموزان به صورتهای تک نفره یا گروهی در فعالیت‎های آموزش جغرافیا شرکت می‎کنند که هر کدام از آنها ویژگیهای خاص خود را دارا می‎باشد. نام شیوه تدریس Team Learning می‎باشد که شیوه‎ای فعال در آموزش جغرافیا بوده و شامل مراحل تدریس، آموزش و آموختن می‎باشد.
در این روش دانش‎آموزان توسط مدرس گروه‎بندی شده و تقسیم کار می‎شود. نحوه گروه بندی به گونه‎ای باید باشد که دانش‎آموزان ضعیف و قوی در یک گروه قرار گیرند و دانش‎آموز ضعیف به واسطه آموختن از دانش‎آموزان سطح بالاتر،‌سطح علمی خود را بالا می‎برد و خود را هم سطح با دیگر دانش‎آموزان می‎کند.
در ابتدا امر استاد، سرفصلی از کتاب را مد نظر قرارداده وآن را به یکی از گروهها ارجاع می‎دهد. مفهوم این امر این است که کدام گروه می‎تواند مطالبی مربوط به کتاب درسی را به صورت پروژه یا تحقیق ارائه نماید .
در این مرحله مدرس با اضافه کردن عنصر رقابت، هیجان را در نزد دانش‎آموزان بالا برده و آنها را تشویق به تحرک بیشتر می‎نماید.
بعد از تکمیل پروژه، نتیجه حاصل توسط یکی از اعضای گروه قرائت می‎شود و نمره‎ای به آن تعلق می‎گیرد در گرفتن نمره استاد هماهنگی افراد گروه درباره داده‎ها، دسته‎بندی آنها، انطباق یافته‎ها با آنچه در کتاب وجود دارند، حذف اطلاعات مربوط نوشتن گزارش به وسیله همه افراد، و ... در کلاس اهمیت دارد.
با توجه به سرفصلهای کتاب، کار گروهی در کلاس یا خارج از آن انجام می‎شود،‌ ضمن اینکه می‎توان صفحات محدودی از کتاب را نیز به این امر اختصاص داد.
زمان اختصاص یافته برای این امر بستگی به تعداد صفحات سرفصل یا صفحات مورد تحقیق دارد.
دانش ‎آموزان برای فراهم کردن مطالب می‎توانند از اطلاعات موجود در فضای آموزشگاه کتابخانه یا مراکز اطلاعاتی بیرون از مؤسسه و سایر منابع اطلاعاتی استفاده نمایند. مقررات این روش تدریس سخت نیست و فقط لازم است مشارکت و تعادل در کار وجود داشته باشد و افرادی از کار کنار گذاشته نشوند. دانش‎آموزان باید در جهت مشخص شده توسط مدرس حرکت کنند و موضوعات نامرتبط را وارد کلاس ننمایند. دانش‎آموزان همچنین باید علاوه به کمک به یکدیگر با گروههای دیگر تماس برقرار ننمایند و نیز در کار گروههای دیگران مزاحمت ایجاد نکنند.
معلم برای انتخاب موضوعات باید دقت نماید که موضوعی یکسان در اختیار گروهها قرارگیرد که از نظر حجم مطلب بیشتر یا کمتر از گروههای دیگر نباشد.
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر، جمع‎آوری اسناد و مدارک برای غنای هرچه بیشتر مطالب که به دانش‎آموز به عنوان وظیفه سپرده می‎شود نیز در دستور کار آنها قرار دارد. برای این هدف مدرس می‎تواند منابعی مانند دائرة‎المعارف، بریده جراید، اخبار ، مجلات و ... را نام ببرد.
مدرس همچنین می‎تواند اطلس‎ها، نقشه‎ها و کتابهایی در درس جغرافیا را در اختیار دانش‎آموز قراردهد.
مرحله بعد نظارت بر استمرار و پیشرفت کار در گروهها می‎باشد، مدرس علاوه بر راهنمای گروهها ، در تدوین یافته‎ها نیز به دانش ‎آموزان کمک می‎کند

منابع :

http://fa.wikipedia.org
http://joghrafia19.blogfa.com/
http://khschool.ir/
http://www.persiangeo.com
http://www.4so.com
http://geopolitic.blogfa.com

منبع:سایت راسخون